Dubieuze rol St Kuriakos Kerk Enschede in politieke agenda ADO


In de katern Spectrum van de Twentse Courant Tubantia stond een opmerkelijk artikel getiteld ‘Vechten tegen vooroordelen’. Hierin stelde de nieuwe voorzitter van de Assyrisch Democratische Organisatie (ADO) zich voor. Pontificaal prijkt een foto van hem in de St Kuriakos Kerk in Enschede in het middenvlak. Opmerkelijk omdat de kerk bij monde van het bestuur altijd gezegd heeft “geen partij te kiezen.” Opmerkelijk ook omdat de heer Mirza toch een aantal opvallende uitspraken doet. Het Assyrianisme is voor mij een nationalistische stroming die met de ADO een spreekbuis heeft. Meerdere malen heeft deze organisatie en de mensen die de stroming aanhangen de Syrisch Orthodoxe Kerk gebruikt als vehikel om denkbeelden te verspreiden en kracht bij te zetten. Hoe zit dat nou met onze kerk en organisaties als deze die een duidelijke nationalistische ideologie er op na houden welke door een kleine minderheid aangehangen wordt?

Om terug te komen op het artikel en de uitspraken van de heer Mirza. Hij stelt daarin “Assyriers denken niet over teruggaan naar hun vaderland […] Turkije is geen thuisland meer […] en in Syrie is geen democratie. Daarom is Nederland hun toekomst.” Met de uitspraak zelf is niet veel verkeerd lijkt het, maar hij strookt totaal niet met eerdere uitingen van de ADO en aan haar gelieerde organisaties. In November 2010 bieden meerdere Assyrische organisaties én de Syrisch Orthodoxe Kerk Nederland (namen van personen ontbreken, slechts de organisaties worden genoemd) een petitie aan meerdere Tweede Kamerleden aan waarin staat:

“De petitie […]roept de Irakese regering op haar politieke en juridische verantwoordelijkheid op zich te nemen. Dit houdt onder andere in:

  • dat ze samen met de Assyrisch/Suryoyo/Chaldeeuwse gemeenschap, binnen de kader van de internationale en Irakese wetgeving, werkt aan de oprichting van een autonome regio in de Nineve-vlakte.” (bron: http://www.georgehanna.nl/?p=780)

Nu is de Nineve vlakte gesitueerd in Irak, maar dit wordt door de heer Mirza niet als thuisland genoemd. Of het moet zijn dat hij en de ADO de groepen uit Turkije en Syrie enerzijds en Irak anderzijds als twee aparte entiteiten zien of een draai van 180 graden is gemaakt en de Nineve-vlakte wordt opgegeven. De term Assyrisch/ Suryoyo/ Chaldeeuws welke ook door de TV zender SuroyoTV veel gebezigd wordt is een excuus geworden om alles wat met Assyrisch – nationalistische politiek te maken heeft te mengen met religieuze zaken en de Syrisch Orthodoxe kerk in het bijzonder. Logisch ook dat de heer Mirza de taal in het artikel ‘Suryoye’ noemt en niet Aramees. Ik zie graag organisaties die zich inzetten voor integratie en samenhang in de Nederlandse maatschappij, maar hier zit nog veel meer achter wat door Tubantia helaas gemist is.

De ADO doet lijken alsof zij 20.000 leden van de Syrisch Orthodoxe gemeenschap in Nederland vertegenwoordigd. Het zou mij bevreemden als zelfs 1% van deze mensen lid is en de organisatie ondersteunt. Maar door de kerk te gebruiken hebben zij een veel groter platform en ontlenen zij wel legitimiteit. De St Kuriakos Kerk speelt in het bijzonder een zeer dubieuze rol omdat deze onder geen enkel beding activiteiten van Platform Aram steunde onder het mom van onpartijdigheid maar wel telkens Assyrische organisaties de gelegenheid geeft om er te spreken. Kijk anders zelf ook eens naar het veelvoud aan organisaties die vaak op dezelfde adressen geregistreerd staan die zijn opgericht en dienen als medeondertekenaars van meerdere petities aan de politiek, overheid en media. Hoe groot zal de ‘Nineve vereniging Vriezenveen’ zijn als deze in Enschede gehuisvest is?

Zowel ADO als de kerk moeten nu eens open kaart spelen. Waar staan zij werkelijk voor en welke richting gaan zij op?

Advertenties
2 reacties
  1. Klokkenluider zei:

    Goed artikel, Erwin, maar het heeft weinig nut zolang de Tubantia hier na het eerder verschenen interview niets over publiceert.

    1. “Assyriers denken niet over teruggaan naar hun vaderland […] Turkije is geen thuisland meer […] en in Syrie is geen democratie. Daarom is Nederland hun toekomst.”

    Gelukkig denken de Aramese organisaties hier anders over. De toekomst van het Aramese volk ligt deels in de diasporalanden en deels in de herkomstlanden. Dat de situatie in Turkije, Syrië en Irak vandaag veel te wensen over laat wil niet zeggen dat ze niet langer ons “thuisland” zijn.

    2. Vind het komisch dat de Aramese taal “Suryoye” wordt genoemd. Dat is net zoiets als de Nederlandse taal in een Engels dagblad als “Nederlanders” of “Nederlandses/-n” (ja, in de meervoudsvorm) beschrijven! 🙂

    3. Van ADO, die zoals je terecht stelt niet op draagvlak kan rekenen onder de Syrisch-orthodoxe gemeenschap in en buiten Nederland, hoef je geen openheid te verwachten. Ofschoon de meerderheid van de St Kuriakos Kerk in Enschede verre van Assyrisch gezind is, moet je het kerkbestuur maar eens met de rug tegen de muur duwen. Doe je dat niet, dan blijf je de komende jaren dit soort zinloze artikelen houden waarin deze kerk wordt misbruikt omdat ADO een klein decennium geleden het bestuur op typisch klassieke Arabisch-islamitische wijze heeft overgenomen.

    Durf jij me als lid van de St Kuriakos Kerk in Enschede eens ongelijk te geven als ik zeg dat de kerkleden nog veel kunnen leren van de Arabische opstanden. Bijv. assertiviteit, openlijk verzet tegen corruptie en onrecht, dapperheid en doorzettingsvermogen! 🙂

    • Dank voor je reactie. Zelf vind ik het gros (er zitten ook wel goeden tussen maar die hoor je helaas bijna niet) kerkleiders ook sterk lijken op de Arabische heersers die op CNN als volgt werden beschreven:

      1. Ze zijn al meerdere jaren achter elkaar aan de macht en er zijn zelfs dynastien (overdracht van vader op zoon)
      2. Ze omringen zich met medestanders die ze paaien, terwijl de meerderheid van de mensen niet gehoord wordt
      3. Ze dulden geen tegenspraak
      4. Regels passen ze toe wanneer het ze schikt, en anders verzinnen ze regels ter plekke als het moet
      5. Er is geen beleid op de toekomst, alleen het consolideren van de eigen macht telt
      6. Totaal niet transparant handelen en elk tegengeluid de kop indrukkken

      Hoe groot is dat plein/ parkeerplaats voor de kerk?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: